topbella

Friday, February 18, 2011

Pengenalan Iman dan Kehidupan

Niat di hati, aku mahu ceritakan apa yang aku belajar Ahad lepas. Masa tidak mengizinkan aku ntuk membebel panjang lebar. Jika ada masa, aku akan cuba ulas apa yang tok guru aku ajar (kecuali bahasa Arab..Hehe.). Untuk hari ini, aku hanya sampaikan point utamanya..

IMAN & KEHIDUPAN
Tok guru : Ustaz Dr Fauzi H.

Kelas yang pertama, ustaz lebih banyak menerangkan apa itu Aqidah. Tajuk kursus ini sepatutnya ditukar kepada kursus Aqidah dan kursus Lanjutan Aqidah. Katanya, kursus ini di ambil tajuknya dari buku Yusuf Al-Qardawi iaitu Al-Iman Wal Hayyat (Iman dan Kehidupan).

Ustaz huraikan maksud Aqidah.Kaitan Aqidah dengan kehidupan kita sehari-hari.Beliau juga menerangkan peranan khalifah dan bagaimana kita menjadi seorang khalifah.

Pesan Ustaz Fauzi berkaitan Khalifah :

Khalifah ini ertinya seorang pemimpin. Rasulullah adalah seorang khalifah, ketua agama. Kita juga seorang khalifah. Maksudnya apa? Maksudnya, kita ialah peganti tugas nabi. Kita perlu menyambung apa yang nabi lakukan. Pastikan agama ditegakkan dalam kehidupan sehari-hari!


Banyak juga isu-isu semasa yang dikeluarkan dan dibincangkan oleh Ustaz Fauzi.

Banyak persoalan ditimbulkan terutama dari segi soal makrifat (Mengenal Allah swt). Antara persoalan yang ditimbulkan oleh ustaz ialah :

ALLAH itu Khaliq. Khaliq itu ialah Maha Pencipta. Tetapi persoalannya, adakah ALLAH itu Khaliq sebelum adanya manusia dan sebelumnya wujud alam ini?

Dalam erti kata lain, perumpamaannya adalah seperti ini...

1. Pedang. Sifatnya adalah membunuh. Tetapi persoalannya, adakah pedang akan membunuh, jika ia tidak dikeluarkan dari sarungnya? Adakah ia akan menikam perut, jika ia tidak ditusuk?

2. Seorang pelukis. Digelar seorang pelukis. Adakah ketika dia berusia 2 tahun, dia di gelar pelukis? Dia ialah siapa sebelum dia pandai melukis?

SEBELUM ALLAH JADIKAN MANUSIA DAN ALAM INI, SIAPAKAH DIA SEBENARNYA?


Saya tinggalkan dahulu persoalan ini...
 Renung-renungkanlah....

=)

0 comments:

My Photo
Siti Zulaikha Kamarudin
View my complete profile
Aku Sang Merpati
Hidupku memerhati
Mengambil intipati
Untuk dibawa mati

 
Raudhah An-Nur© DiseƱado por: Compartidisimo