topbella

Wednesday, April 6, 2011

Menatap Wajah Emas

Rumah Seri Kenangan (Rumah Orang-orang Tua)
Cheras
3 April 2011

Aku hayati wajah tua mereka...
Aku selami tingkah mereka..
Aku simpulkan apa yang tersirat..
Namun aku tidak temui apa-apa...
Butakah aku?

***

Sedang aku berborak dengan Ibu (ibu angkatku), datang seseorang..

Ibu : Pakcik Saleh (nama samaran) sudah habis makan?

Pakcik Saleh : Sudaahhhhh... (Sambil membuncitkan perutnya dan tangannya dipusing-pusingkan diperutnya)

Ibu : Sedap tak??

Pakcik Saleh : Sedappppp.... (Sambil "thumbs up" kedua-dua belah tangan)

Ibu : Alhamdulillah....

Pakcik Saleh masih bertenggek di hadapan kami. Terkebil-kebil matanya sambil menyeringai...

Ibu : Ada apa Pakcik? (Ibu seperti menduga)

Pakcik Saleh : Tadi kami main baling buah kelapa kena tin.(sambil tunjuk aksi baling buah kelapa) Aku menang. Dapat nombor satuuuu!! (Longhat noghorinya (Negeri Sembilan) sangat pekat)

Pakcik Saleh kelihatan sangat seronok. Berkali-kali beliau cerita kemenangan beliau. Siap tunjuk gaya aksinya yang ala-ala juara. Hehehe...

***

Alahai... Apa kisah pakcik ini? Sampai buat dia kemari?

Ibu : Yang ada di sini, tak semua yang dibuang anak. Ada yang sebatang kara, ada yang merajuk dengan anak sampai "menyerah diri" di sini...

***

Sepetang di Rumah Seri Kenangan Cheras, tidak cukup buat aku menyingkap setiap tirai kisah mereka. Mujur Ibu bekerja di situ. Aku boleh datang menziarah selalu. Ingin aku kenal setiap daripada mereka. Ingin aku selami apa yang terbuku di hati mereka. Bukan mahu jaga tepi kain orang, tapi aku mahu kaup ilmu,  pengalaman, pengajaran dan sebagainya daripada mereka.


Gambar di ambil sewaktu mereka makan petang di dewan makan.
Tidak ramai yang turun makan kerana sebelumnya mereka telah dijamu oleh mahasiswa UPSI yang datang menziarahi mereka.
Gambar agak kabur kerana di ambil menggunakan kamera telefon bimbit.
DSLR tidak dibawa, leceh!~

0 comments:

My Photo
Siti Zulaikha Kamarudin
View my complete profile
Aku Sang Merpati
Hidupku memerhati
Mengambil intipati
Untuk dibawa mati

 
Raudhah An-Nur© DiseƱado por: Compartidisimo