topbella

Saturday, October 16, 2010

Bila Diri Disayangi...

Hari Sabtu hari aku bekerja.Biasanya pada pagi Sabtu aku akan bertolak dari rumah agak lewat kerana jalan di pagi Sabtu sangat lengang.Jadi aku boleh meluncur dengan jayanya dan sampai di pejabat tidak kurang dari 10 minit!

Cuma hari ini, aku terbangun agak awal.Bersiap-siap pun awal.Dalam pukul 7.00 pagi aku sudah gerak.Pagi ini dirasakan begitu syahdu.Entah kenapa air mata bergenang..dan....bait-bait lagu dibawah meniti dibibir ku berulang-ulang kali sambil aku memandu perlahan...dan kelihatan sinar mentari pagi mengekori aku sepanjang perjalanan aku ke tempat kerja...Sungguh aku nikmati setiap detik itu....

Terdengar bisikan mesra
Kalimah keramat bermentara
Bermulanya siang berakhir malam ku
Tak akan ku jemu menyebut namaMU

Tiada batasan waktu
Tiada tempat MU tertentu
Di gunung di lembah, di darat, di air
Siapa pun hamba,
keikhlasan doa,
Keagungan kasih merubah takdir

Bila ku sedari diri disayangi
Langkah kaki ini semakin berani
Bila terkeliru ku ucap namaMU, terasa diriku
Kembali dipandu

Engkau pertama, tiada akhirnya
Aku dalam kegelapan engkaulah cahaya
Izinkahlah aku menumpang di sini
Di bawah naungan kasih dan sayang MU
Ku berserah diri
-Ukays

Dalam pukul 7.15 pagi, aku tiba di perkarangan tempat letak kereta.Belum lagi ada sebuah kereta pun di situ.Hanya aku.Dihadapanku, aku terpandangkan Masjid Saidina Abu Bakar As-Siddiq.Dan di sebelah kiri ku kelihatan matahari pagi sedang perlahan-lahan naik dari kaki langit.Bertambah-tambah syahdu aku rasakan..Jiwa seakan rasa disentap lantas tanpa di arah, air mata mula mengalir laju..

Ya ALLAH, apakah semua ini?Adakah KAU sedang berbicara dengan ku?
 (Bagaikan dialog di dalam sebuah babak Ayat-ayat Cinta...hehe)

Esakan mula terhenti bila terpandangkan buku Al-Mathurat di dalam beg tangan ku.Bila masa pula aku bawa?Seingat aku, setelah habis membacanya selepas solat subuh pagi tadi, aku letakkan di atas katil.Barangkali aku tidak perasan aku terletak di atas beg tangan lalu buku itu terperosok ke dalam beg tangan.Mungkin!

Lalu aku ambil buku tersebut dan baca semula Al-Mathurat.Alhamdulillah, rasa tenang kembali.

Baru jam 7.45 pagi.
Sakura Putih dan Miss Zircon masih belum datang.Aku ingin masuk terus ke pejabat tetapi pejabat masih berkunci.Aku kembali semula ke dalam kereta.Dan aku sambung kembali bacaan sebuah novel yang bertajuk "Rembulan Tenggelam Di Wajahmu".

Ya ALLAH, ampunkanlah segala dosa-dosaku...
Lindungilah aku dari segala murkaMU....
Tenangkanlah hati ini...

P/S : Saat ini seperti terasa mahu duduk di atas batu besar, kaki celup ke dalam sungai, mata menikmati keindahan alam dan telinga menghayati irama alam semulajadi!Aduhai, bahagianyaaa....

0 comments:

My Photo
Siti Zulaikha Kamarudin
View my complete profile
Aku Sang Merpati
Hidupku memerhati
Mengambil intipati
Untuk dibawa mati

 
Raudhah An-Nur© DiseƱado por: Compartidisimo