topbella

Sunday, October 10, 2010

ESOK!

Saat kereta aku memasuki perkarangan rumah anak-anak, saat itulah aku rasa debarannya...
Bukan apa, aku rasakan aku sudah mula memikul satu beban yang sangat berat di bahu...

Sebelum ini, aku bergiat aktif menjadi sukarelawan untuk sebuah organisasi bukan kerajaan.Aku terlibat dalam beberapa program organisasi tersebut melibatkan program bersama-sama anak-anak yatim dan fakir miskin.Setelah sekian lama, baru aku tersedar.Aku seperti tidak menyumbang apa-apa buat mereka walhal aku banyak terlibat dengan aktiviti bersama mereka.Maksud aku disini ialah aku tidak rapat dengan mereka.Nama mereka pun aku tidak ketahui.Apatah lagi untuk kenal dan bersahabat dengan anak-anak ni.Aku cuma datang ke majlis atau program, kemudian menolong penganjur program apa yang patut : hidangkan makanan, melayan mereka, membantu "set up" perpustakaan, melawat, gotong-royong dan sebagainya.Ah!Ini tidak mencukupi buat aku.Aku hanya kenal mereka sehari.Kemudian, mereka terus dilupakan.Maka dengan itu aku anggap aku tidak menyumbang apa-apa.Aku tidak terkesan langsung dalam hati mereka!

Nah!Hari ini aku puas.Aku sangat puas.Aku melangkah masuk ke rumah anak-anak bukan kerana apa-apa program.Bukan juga kerana majlis makan-makan atau sebagainya.Aku jejakkan kaki ke situ dengan kaki ku sendiri, dengan hajat aku sendiri, dengan semangat aku sendiri.Alhamdulillah Ya Rabb, KAU telah bukakan pintu hatiku ini dengan segala nikmatMU.Sujud syukur padaMU tak terkira kerana KAU dengar bisikan hati ini, walaupun bukan suatu doa rasmi untukMU, tetapi KAU perkenankan niatku, KAU bukakan jalanku, KAU kuatkan anggota aku untuk ke sana.

Dari segi material, tiada apa-apa yang boleh aku beri setakat ini.Aku hanya mampu menyalurkan ilmu ku pada mereka.Mama (panggilan manja anak-anak kepada isteri penyelia rumah) mencadangkan aku supaya aku menfokuskan beberapa orang anak-anak untuk pemerhatian aku.Katanya supaya aku boleh pantau prestasi anak-anak dan peka dengan perkembangan mereka.

Pada mulanya aku buntu.Aku tidak tahu anak-anak yang berada di tahap mana yang boleh aku bantu.Sedikit pun aku tiada pengalaman untuk mengajar.Mama kata itu tidak penting.Cara pendekatan kita dengan anak-anak itulah yang perlu diutamakan.

Mereka masih lagi di dalam kelas fardhu ain.Mama telah berhenti berbual.Dia mengalihkan perhatiannya dengan menonton Hindustan.Aku mati kutu tidak tahu hendak bertanya apa lagi.Mata aku melilau mencari apa-apa yang boleh dibaca.Bukan aku tidak bawa bahan bacaan.Ada sebuah novel di dalam beg ku.Tetapi, aku rasa itu seperti tidak sopan jika membaca novelku dihadapan mereka.Bagiku, terlalu menonjol tahap kebosanan aku.Jika aku baca bahan bacaan dari bilik pejabat tersebut, mungkin tidak ketara sangat.Mereka mungkin akan beranggapan aku "curious" dengan tempat itu.Alhamdulillah, akhirnya mata aku tertancap pada sebuah rak, tersusun deretan album gambar.Aku minta izin Mama untuk melihatnya.Mama izinkan.

Pukul 5.00 petang..Hampir dua jam aku menunggu di pejabat asrama.Anak-anak kecil (6 tahun ke bawah) sudah mula berlegar-legar di kawasan gelanggang badminton.Mama mengajak aku keluar untuk berjumpa dengan mereka.

Lasak!Itulah mereka.Walaupun mereka semua kanak-kanak perempuan, namun kenakalannya persis kanak-kanak lelaki.Sesekali terdengar jeritan Mama.

Aku lihat sahaja mereka, tiada perasaan untuk bermain dengan mereka.Sebenarnya otak aku masih ligat berfikir, anak-anak tahap mana yang mampu aku bimbing dan ajar.Apa-apapun, keletah mereka bermain-main masih buat aku tersenyum dan ketawa!

Masa sudah menginjak ke 6.30 petang.Aku masih lagi tidak dapat kata putus.Tetapi pada waktu itu hati aku memberat untuk menolong anak-anak yang akan menghadapi SPM dalam masa sebulan sahaja lagi.Cuma aku tidak yakin pada diri aku sendiri.Adakah aku mampu mengajar mereka?Sedangkan keputusan SPM aku bukanlah secemerlang yang disangka.Ah!Bertambah kusut aku jadinya apabila terkenang kembali waktu aku semasa menghadapi SPM dahulu.Andai dapat ku undurkan masa, mahu sahaja aku belajar bagai nak gila.Supaya sekarang aku mudah untuk bantu mereka!

Persetankan itu!Aku mahu pulang saja.Biar aku fikir di rumah.Biar aku istikharah, hanya ALLAH sahaja yang tahu akan kemampuanku.Aku minta pulang.

"Macam mana?Nak ajar anak-anak yang mana?"

GULP!Aku tidak dapat bernafas untuk sesaat.Soalan itu seperti aku ingin minta tangguh.Tapi, bila difikirkan kembali, agak buang masa jika aku datang ke sini hari ini tanpa ada apa-apa kata putus.Akhirnya, aku membuat keputusan untuk ambil anak-anak SPM menjadi anak-anak di bawah jagaan aku.

SATU TANGGUNGJAWAB YANG SANGAT BESAR!

Fiuhhh...Ada peluh di dahi.Mampukah aku?Kuatkah aku?

"Pergi jumpa anak-anak sekarang.Tunggu di dewan."

Secepat itu?Aku mula resah!

***

Lima orang anak-anak ayu berdiri di hadapanku.Salam dan menyium tanganku.Terasa satu nikmat kehidupan yang aku sendiri tidak dapat huraikan.Kami duduk dalam satu halaqah.Aku mulakan sesi taaruf.Aku perkenalkan diri.Mereka juga perkenalkan diri mereka.

Pada hari pertama bersama mereka, aku berterus-terang dengan mereka.Aku katakan aku bukanlah seorang guru, aku hanya datang membantu.Aku akan mengajar semampuku.Adakalanya aku boleh tersilap.Aku juga sampaikan pesan supaya mereka hargai masa sebulan yang terakhir mereka di sekolah.Saat-saat inilah suatu kenangan akan tercipta dan kelak kita sendiri akan merinduinya.

Hampir pukul 7.00 petang.Aku berbincang dengan mereka berkenaan masa senggang mereka untuk bersama aku.Mereka cadangkan supaya sesi pertama diadakan pada esok petang.Aku tinggalkan mereka dengan ucapan salam dan berdoa supaya mereka diterangkan hati, dipermudahkan segala urusan, dan disihatkan anggota badan.Aku juga tinggalkan mereka tanpa sebarang janji!Itulah peringatan Uncle, suami kepada Mama.

"Jangan sesekali kamu berjanji dengan anak-anak.Saya takut kamu tidak menepatinya!"

Kesannya?Akan saya beritahu dalam entri yang akan datang.

Maka termaktublah dalam takdirku, bermulanya satu tanggungjawab yang sangat besar atas diriku.....

ESOK!
10/10/10

Insyaallah..

Main air!

Petang, waktu riadah anak-anak...


Bila laaa nak mandi ni..Tunggu air penuh satu kolah!

Gelanggang badminton.

9 Oktober 2010

0 comments:

My Photo
Siti Zulaikha Kamarudin
View my complete profile
Aku Sang Merpati
Hidupku memerhati
Mengambil intipati
Untuk dibawa mati

 
Raudhah An-Nur© DiseƱado por: Compartidisimo