topbella

Monday, October 25, 2010

Ini Bahagianmu, Wahai Nenda...

Terpekik-pekik mencari
Rupanya telah pergi
Pantang tak berkunci
Terlepaslah nenda lari

Aduhai nenda ku sayang
Buat cucunda melayang
Malapetaka tak terbayang
Bila nenda menghilang

Ke mana pergi nenda?
Satu rumah tiada
Buat sesak dada
Pening kepala cucunda

Dari celah jendela
Ternampak bayang nenda
Jalan bertatih leka
Berselubung wajah nestapa

Kenapa nenda bermuram durja?
Rumah ini bosan agaknya
Rasa bersalah tak terhingga
Tidak bersama nenda sentiasa

Bukan begitu wahai cucuku
Tiada istilah bosan dalam hidupku
Aku keluar mencari Busu mu
Sudah lama aku menunggu!

Mengucap aku tidak terkira
Ingatan nenda entah ke mana
Rumah Busu ku bukan selangkah dua
Bukan juga dua tiga batu jaraknya

Ku genggam kemas tangan tuanya
Ku tenung erat mata redupnya
Inilah bahagian usia tuamu wahai nenda
Aduhai...
Esok-esok, aku pula bagaimana?

Bandar Utama Damansara
Petaling Jaya
24 Oktober 2010
12:30 tengahari

25 Oktober 2010

0 comments:

My Photo
Siti Zulaikha Kamarudin
View my complete profile
Aku Sang Merpati
Hidupku memerhati
Mengambil intipati
Untuk dibawa mati

 
Raudhah An-Nur© DiseƱado por: Compartidisimo